×
O nás Služby Novinky / Články Lidé Kontakt

Články

Podpůrná opatření pro právnické osoby a fyzické osoby-podnikatele v souvislosti s epidemií onemocnění COVID-19

Covid nájemné – 2. výzva

Stát se opět snaží nabídnout pomocnou ruku podnikatelům s platbou nájemného – novinkou 2. výzvy je, že již není podmíněna 30% spoluúčastí pronajímatele na platbě nájemného. Podnikatelům přispěje 50 % z celkového nájemného za třetí čtvrtletí 2020. O kompenzace tak lze požádat zpětně za červenec, srpen a září a dostat tak dopředu nájemné za měsíc a půl.

„Ve druhé výzvě máme připravenu 1,2 mld. korun. S tím, že o pomoc mohou žádat podnikatelé na nájem provozoven z  aktuálně krizovými opatřeními nejvíc dotčených odvětví, kterými jsou například restaurace, kavárny, bary, hudební kluby, kina, výstaviště, galerie, indoorová sportoviště nebo wellness zařízení,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: Výzvu vyhlásíme ještě v říjnu a počítáme s tím, že žádosti budou moci podnikatelé podávat nejméně měsíc.“

Dotace bude proplácena ex-post po uhrazení částky žadatelem pronajímateli. Podpora se poskytuje maximálně do výše 10 mil. Kč na jednoho nájemce, stejně jako tomu bylo u první výzvy. Podrobnosti budou zveřejněny na webu MPO.

Kdo může žádat o příspěvek ve druhé výzvě programu COVID - NÁJEMNÉ:

  • Provozovny stravovacích služeb (restaurace, kavárny, bary, hospody, čajovny apod.),
  • Hudební, taneční, herní a podobné společenské kluby a diskotéky,
  • Kina,
  • Kongresy a jiné vzdělávací akce, výstavy a veletrhy,
  • Komerčně provozovaná sportoviště ve vnitřních prostorech staveb (např. tělocvičny, hřiště, kluziště, kurty, ringy, herny bowlingu nebo kulečníku, tréninková zařízení), posilovny a fitness centra,
  • Komerčně provozovaná umělá koupaliště (plavecké bazény, koupelové bazény, bazény pro kojence a batolata, brouzdaliště), wellness zařízení včetně saun, solárií a solných jeskyní, pokud se nejedná o poskytování zdravotních služeb poskytovatelem zdravotních služeb,
  • Zoologické zahrady,
  • Komerčně provozovaná muzea, galerie, výstavní prostory, hrady, zámky, hvězdárny, planetária a obdobné historické nebo kulturní objekty (s výjimkou divadel),
  • Zařízení poskytující služby osobám ve věku 6 až 18 let zaměřená na činnosti obdobné zájmovým vzděláváním podle § 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb., jako jsou zejména zařízení poskytující zájmovou, výchovnou, rekreační nebo vzdělávací činnost včetně přípravy na vyučování.

 

Program Antivirus – režim a prodloužen do konce roku

Antivirus A se prodlouží do konce letošního roku. Vláda dne 14. října schválila návrh ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové. Vzhledem k současným opatřením v souvislosti s šířením koronavirového onemocnění se také výrazně navýší podpora firem, které musely svůj provoz uzavřít na základě rozhodnutí vlády. Nově budou mít zaměstnavatelé v režimu A od 1. října nárok na celou částku vyplacených náhrad, nikoli jen 80 %, jak tomu bylo dosud.

Antivirus A je určený pro podniky s nuceným omezením provozu. Do této doby měl zaměstnavatel nárok na 80 % nákladů na náhrady mezd, maximálně však 39 tisíc Kč na zaměstnance. Nově získává zaměstnavatel 100 % náhrad mezd a strop se zvýší na 50 tisíc Kč na jednoho zaměstnance. Režim A bude trvat až do konce roku. Pozor, v Antiviru A nadále zůstává náhrada 80 % na zaměstnance v karanténě.

Antivirus B, ve kterém stát přispívá na náhrady mezd zaměstnanců v podnicích, na které koronavirová krize dopadla nepřímo (například skrze pokles odbytu nebo dodávek vstupů), se nemění a fungovat by měl do konce října.

Antivirus C se pak týkal odpuštění odvodů na povinné sociální pojištění pro zaměstnavatele, a to na tři měsíce (červen, červenec, srpen). O případných úpravách obou režimů bude MPSV ještě rozhodovat.

 

Liberační balíček ministerstva financí

Ministerstvo financí s ohledem na složitou situaci řady daňových poplatníků prodloužilo platnost daňových úlev představených v rámci jarních liberačních balíčků a rozšířilo je o další.

Zásadní novinkou je odložení daňových povinností těm podnikatelům, jejichž činnost byla bezprostředně omezena vládním nařízením. Podnikatelé, jejichž převažující činnost spadá do některého z oborů, na které explicitně míří vládní zákazy, mají nově automaticky odloženy všechny úhrady DPH, daní z příjmů a silniční daně, k jejichž splatnosti došlo v období nouzového stavu. Stačí, aby Finanční správě zaslali oznámení, že splňují podmínky generálního pardonu ministryně financí, a to i emailem.

„Například provozovatelé fitness center či hospodští tak po zaslání oznámení budou mít odloženo placení vybraných daní do konce letošního roku. Aby se podnikatelům vše zjednodušilo, tak oznámení půjde poslat Finanční správě i emailem jako to bylo v případě kompenzačních bonusů. Poplatníci, na které se generální pardon nevztahuje, mohou o odklad platby daně zažádat individuálně,“ říká ministryně financí Alena Schillerová.

Jedná se o tyto obory:

  • Provozování restauračních zařízení a barů,
  • Provozování hudebních, tanečních, herních a podobných společenských klubů a diskoték
  • Pořádání koncertů a jiných hudebních, divadelních, filmových představení,
  • Pořádání svatebních oslav, oslav vstupu do registrovaného partnerství a smutečních hostin,
  • Provozování cirkusů a varieté,
  • Pořádání poutí a podobných tradičních akcí,
  • Pořádání kongresů a jiných vzdělávacích akcí,
  • Pořádání veletrhů,
  • Provozování vnitřních sportovišť, posiloven a fitness center, umělých koupališť, wellness zařízení,
  • Provozování zoologických zahrad,
  • Provozování muzeí, galerií, výstavních prostor, hradů, zámků a obdobných historických nebo kulturních objektů, hvězdáren a planetárií,

„Současná situace přináší mnoha podnikatelům zcela zásadní komplikace. Chtěla bych je ujistit, že daňová opatření i výkon správy daní této situaci maximálně přizpůsobujeme. Nemůžeme dopustit, aby živnostníky a podnikatele stresovaly ještě daně. Pokud podnikatel za rok 2020 očekává daňovou ztrátu, může si do výše této ztráty požádat o vratku daně z příjmů, kterou zaplatil ve dvou předchozích letech a do patnácti dnů po podání žádosti o vrácení bude mít peníze na účtu“, připomíná ministryně financí Alena Schillerová.

Institut zpětného uplatnění daňové ztráty byl přijat právě pro tyto situace. Pokud tedy poplatník již dnes očekává za zdaňovací období roku 2020 daňovou ztrátu, bude si moci o tuto ztrátu zpětně snížit svůj základ daně za zdaňovací období let 2019 a 2018 a finanční úřad mu prostředky vyplatí přednostně. Podnikatelé tak dostanou rychlou pomoc v okamžiku, kdy ji nejvíce potřebují,“ vysvětluje Alena Schillerová.

Nad rámec těchto opatření mohou podnikatelé negativně zasažení koronavirem nadále využívat následujících opatření liberačního balíčku. Požádat může jakýkoliv subjekt, který prokáže důvody související s koronavirem. Typicky se může jednat o onemocnění či karanténu účetní nebo dalších klíčových zaměstnanců, jejichž absence znemožnila plnění daňové povinnosti. Toto opatření dopadne na všechny daně spravované orgány podřízenými Ministerstvu financí a na všechny daňové subjekty (fyzické i právnické osoby, podnikatele i nepodnikatele). Finanční správa bude zejména u subjektů z nejpostiženějších oblastí postupovat při posuzování žádostí maximálně vstřícně.

Ministerstvo financí rovněž připomíná také další mimořádná opatření z předchozích liberačních balíčků, která zůstávají v platnosti, nebo která budou prodloužena tak, aby pokryla i stávající situaci:

  • Plošné prominutí správního poplatku za podání žádostí na finanční či celní úřad. Týká se následujících situací:
    • prominutí úroku z prodlení,
    • prominutí úroku z posečkané částky,
    • prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení,
    • vrácení daní při dovozu a prominutí celního nedoplatku,
    • potvrzení bezdlužnosti.
  • Plošné prominutí DPH na bezúplatné dodání základních ochranných prostředků, u nichž vznikla povinnost přiznat daň v období od října do prosince. To zahrnuje zejména následující situace:
    • bezúplatné dodání zboží (ochranné pomůcky, testovací soupravy atd.),
    • bezúplatné dodání zboží k výrobě dezinfekce,
    • bezúplatné dodání zboží zdravotníkům,
    • bezúplatné dodání zboží složkám integrovaného záchranného systému, armádě ČR, pro potřeby sociálních služeb.

V případě potřeby lze samozřejmě využívat i nejčastější individuální nástroje, které daňové zákony dlouhodobě upravují za účelem zohlednění individuální tíživé situace na straně daňových subjektů:

  • možnost žádat o posečkání daně či rozložení její úhrady na splátky,
  • možnost požadovat snížení či zrušení záloh,
  • možnost žádat prodloužení vybraných lhůt či jejich navrácení v předešlý stav,
  • možnost žádat o individuální prominutí úroků z prodlení, penále a pokuty za nepodání kontrolního hlášení.

Předpokládané zrušení superhrubé mzdy a na to navazující snížení sazeb u daně z příjmů od ledna příštího roku bude mít výrazně pozitivní dopady nejen do mzdové oblasti, což rovněž pomůže zaměstnancům i zaměstnavatelům.

Program Covid sport 2

Vláda schválila vypsání programu COVID – Sport 2, který je určen na podporu sportovních soutěží a mezi oprávněné žadatele patří profesionální a poloprofesionální sportovní kluby. Administrovat tento dotační program bude Národní sportovní agentura ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu.

Pandemie COVID- 19 a s ní spojené vyhlášení nouzového stavu na území ČR a vydávání mimořádných a ochranných opatření Ministerstva zdravotnictví a nařízení hygienických stanic významně zasáhla do oblasti sportu. Cílem programu COVID – Sport 2 je podpora podnikatelským subjektům z oblasti sportu, které byly omezeny ve své podnikatelské činnosti v souvislosti s negativními dopady mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví.

Národní sportovní agentura ze zákona může podpořit pouze neziskové sportovní organizace, proto vypsání programu COVID – Sport 2 bude ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu. „Zhruba 2/3 všech vrcholových klubů jsou obchodní společnosti, které patří do gesce Ministerstva průmyslu a obchodu. Program COVID – Sport 2 tudíž vypíše Ministerstvo průmyslu a obchodu pro sportovní kluby, které jsou obchodními společnostmi a Národní sportovní agentura stávajícím programem COVID - Sport pokryje ostatní sportovní organizace,“ vysvětluje systém vypsání programu místopředseda Národní sportovní agentury Ivo Lukš. Celkový navrhovaný rozpočet programu (oblast podpory A + oblast podpory B) je stanoven na 500 mil. Kč.

Programem poskytovaná podpora bude rozdělena do dvou oblastí podpory.

Oblast podpory A. Programu je zaměřena na podporu podnikatelských subjektů, které se účastní profesionálních mistrovských soutěžích nejvyšší či druhé nejvyšší úrovně, případně i utkání evropských a národních pohárových soutěží, některého ze sportovních odvětví kolektivních sportovních her zařazených do olympijského programu. Seznam profesionálních mistrovských soutěží a maximální výše dotací pro tyto soutěže k dispozici zde.

Oblast podpory B. Programu je zaměřena na podporu podnikatelských subjektů pořádajících či spolupořádajících sportovní akce. Sportovní akcí se pro potřeby oblasti podpory B. Programu rozumí jednorázová sportovní akce, jejímž cílem je dosahování sportovních výkonů v soutěžích či rekreačně, odehrávající se na území České republiky, oficiálně oznámená v termínové listině na rok 2020 a určená pro sportovce z více než dvou sportovních klubů či pro širokou veřejnost, přičemž se musí jednat minimálně o druhý ročník dané akce. Sportovní akce může, ale nemusí mít mezinárodní zastoupení.

Maximální výše dotace v oblasti podpory B na jeden podnikatelský subjekt (jednoho žadatele) je stanovena na 10.000.000 Kč. Minimální výše celkových způsobilých nákladů žádosti je stanovena na 1.000.000 Kč. Dotace poskytnutá příjemci v oblasti podpory B pokryje nejvýše 50 % uznatelných nákladů stanovených Programem.

Program Covid kultura 2

Celkově 750 milionů korun bude do konce letošního roku ve 2. výzvě v programu COVID – Kultura. Nově budou moct o dotaci žádat také jednotlivci v uměleckých a odborných umělecko-technických profesích (OSVČ), dostat budou moct jednorázově 60 tisíc korun. Firmám bude možné hradit náklady až do výše 10 milionů korun.

O dotace z 2. výzvy v programu COVID-Kultura bude možné žádat prostřednictvím infomačního systému dostupného přes webovou adresu www.mpo.cz/kultura. Systém žadatele podáním potřebných dokumentů včetně příloh provede, důležité je mimo jiné zřízení e-identity. Podrobnosti k výzvě následují níže.

Pro úplnost: audiovizuální průmysl bude řešit speciální výzva v gesci Ministerstva kultury. Materiál k této výzvě předloží ministr kultury vládě už v pondělí 19. 10. 2020. Pro audiovizuální průmysl bude vyčleněno téměř 100 milionů korun a tyto finance bude rozdělovat Státní fond kinematografie.


Informace o výzvě:

  • 2. výzvu MPO ve spolupráci s MK zveřejní 15. října 2020.
  • Žádosti bude možné podávat prostřednictvím informačního systému AIS MPO prostřednictvím odkazu na systém, který bude zde zveřejněn (www.mpo.cz/kultura).
  • Ověření identity žadatele bude probíhat prostřednictvím prostředku pro elektronickou identifikaci. Manuál k elektronické identifikace je k dispozici ke stažení níže. Podrobnosti o jednotlivých prostředcích elektronické identifikace naleznete na informačním webu eidentita.cz.
  • Všechna potřebná potvrzení a formuláře jsou pro žadatele připraveny v informačním systému.
  • Celková alokace programu činní 750 milionů Kč.
  • Na dotaci není právní nárok.

Kdo může o podporu požádat?

  1. a) O podporu určenou subjektům podnikajícím v oblasti kultury na marně vynaložené výdaje, které vznikly ve spojitosti s organizací kulturních akcí a vyvíjenou kontinuální činností v kultuře mohou požádat:
  • podnikatelské subjekty, které mají jako svou hlavní činnost pořádání či zajištění hudebních, hudebně dramatických, tanečních, divadelních programů, jejichž primárním cílem je poskytnutí kulturní služby veřejnosti v oblasti Performing Arts včetně těch, kteří mají podnikání jako vedlejší hospodářskou činnost;
    • individuální umělci; 
    • subjekty:
      • pořadatelé hudebních produkcí a festivalů;
      • pořadatelé výtvarných, divadelních či tanečních festivalů, představení a přehlídek;
      • hudební kluby, jejichž hlavní funkcí je autorská živá hudební produkce, vytváření hudebního programu, dramaturgie (tj. provozování hudebního programu je jejich hlavní činností);
      • technické firmy a další ekonomické subjekty zajišťující kulturní akce a svou činností zabezpečují kulturní služby veřejnosti (poskytující služby, techniku, prostory pro kulturní program ap. - dle tohoto programu);
      • umělecká tělesa, tj. umělecké soubory, hudební tělesa či orchestry;
      • pořadatelé cirkusů a nového cirkusu;
      • umělecko-manažerské agentury, které zprostředkovávají či organizují kulturní program;
      • galerie a muzea na organizaci a pořádání jednorázových kulturních akcí;
      • divadla,
      • nevládní neziskové organizace, které vykonávají vedlejší hospodářskou činnost v oblasti kultury (z.s., o.p.s., z.ú.).
  1. b) O jednorázovou podpora pro OSVČ v oblasti kultury mohou požádat
  • umělecké profese v oboru hudba, divadlo, tanec:
    • výkonní umělci (zejména herci, hudebníci, tanečníci, zpěváci, akrobati, profesionální interpreti)
    • odborné technické profese, které se podílejí na realizaci představení živé kulturní produkce (zejména zvukoví mistři, lightdesignéři)

Jedná se o subjekty, které byly v přímé souvislosti s mimořádnými opatřeními vlády výrazně limitovány ve svém provozu či dané kulturní akce byly zrušeny či přesunuty.

Forma a výše podpory:

  1. a) Podpora je poskytována příjemci podpory ve formě dotace ex post:
  • ve výši 50% na uznatelné výdaje podnikajících subjektů za organizaci zrušených či přesunutých kulturních akcí a jednotlivých projektů, které se měly konat v období od 10. března 2020 do 31. prosince 2020, těmi se rozumí marně vynaložené výdaje, které byly uhrazeny v období od 1. října 2019 do 20. listopadu 2020,
  • ve výši 80 % na uznatelné výdaje podnikajících subjektů, kterým byla omezena kontinuální činnost v kultuře, těmi se rozumí marně vynaložené výdaje, vztahující se k období od 1. března 2020 do 31. prosince 2020, které byly uhrazeny v období od 1. března 2020 do 20. listopadu 2020.

Maximální výše podpory pro podnikatelské subjekty, které mají jako svou hlavní činnost pořádání či zajištění hudebních, hudebně dramatických, tanečních, divadelních programů, jejichž primárním cílem je  poskytnutí kulturní služby veřejnosti v oblasti Performing Arts včetně těch, kteří mají podnikání jako vedlejší hospodářskou činnost je na jeden subjekt 10.000.000 Kč.

  1. b) Podpora ve formě jednorázového příspěvku na činnost výkonným umělcům a odborným umělecko-technickým profesím:
  • Jednorázová podpora pro umělecké a odborné technické profese v kultuře má podobu jednorázového příspěvku státu ve výši 60 000 Kč.
  • V rámci oborů hudba, divadlo, tanec vč. odborných umělecko-technických profesí bude poskytnuta podpora fyzickým osobám na tvůrčí a kreativní činnost, tzv. umělecký projekt, jejichž výsledkem je vytvoření uměleckého díla či soubor uměleckých děl. Příspěvek je určen i na kontinuální uměleckou činnost či přípravnou fázi projektu v rámci poskytování kulturní služby veřejnosti.

Podmínky a náležitosti žádosti:

  • Subjekt může předložit pouze jednu žádost na sanaci marně vynaložených a režijních výdajů a jednu žádost na jednorázovou podporu pro OSVČ v rámci tohoto programu pro podporu ve formě dotace.
  • Subjekt nemůže uplatnit výdaje, které již uplatnil v první výzvě v rámci tohoto programu či v jiném dotačním či záchranném programu.
  1. a) Do žádosti podnikajících subjektů o podporu určenou subjektům podnikajícím v oblasti kultury na marně vynaložené výdaje, které vznikly ve spojitosti s organizací kulturních akcí a vyvíjenou kontinuální činností v kultuře, doplní identifikační a kontaktní údaje:
  • Řádně vyplněná žádost, kterou žadatel nalezne v systému AIS MPO.
  • Žadatel splňuje veškeré podmínky definované ve výzvě týkající se tohoto typu podpory.
  • Čestná prohlášení, která žadatel nalezne v systému AIS MPO a jsou definovány Výzvou.
  • Soubor uhrazených faktur/smluv/účetních dokladů, které se budou vztahovat k jednotlivým uznatelným výdajům, které žadatel uvedl do části č. 2 žádosti. Jednotlivé faktury musí být v elektronické či oskenované podobě. 
  • Doklady o úhradě jednotlivých uznatelných výdajů, které žadatel uvedl do části č. 2 žádosti.
  • U kontinuální činnosti v kultuře, která byla omezena (např. činnost divadla, hudebního klubu, celoroční organizace kulturních festivalů ad.), je třeba doložení – např. program za rok 2019 a první čtvrtletí 2020.
  1. b) Do žádosti fyzických osob o jednorázovou podporu pro OSVČ v kultuře žadatel doplní identifikační a kontaktní údaje a informace o své kulturní činnosti a projektech:
  • přehled dosavadní umělecké nebo odborné činnosti – „umělecké CV“ (je vhodné připojit odborné doporučení, portfolia, odkazy na webové stránky atd.),
  • zpráva o projektu a průběžném plnění (je tím myšleno krátká zpráva o tom, co daný jedinec v rámci své umělecké činnosti u daného projektu udělal - např. popíše, jak cvičil na housle, učil se novou roli v dramatu, pracoval na videoklipu a uvede plánované provedení díla).
  • K žádosti je třeba dále doložit:
    • dvě faktury či smlouvy dokazující výdělečnou činnost v dané oblasti kultury dle definovaných parametrů anebo
    • potvrzení o platbě autorské odměny či tantiémy od kolektivního správce jako doklad o umělecké / tvůrčí činnosti.
Category
Kontakt

RÁDI VÁM ODPOVÍME NA VAŠE DOTAZY.
KONTAKTUJTE NÁS PROSÍM PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.

KGS legal s.r.o., advokátní kancelář
Pasáž Platýz
Národní 416/37
110 00 Praha

info@kgslegal.cz

IČ: 06295525
DIČ: CZ06295525
Společnost zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze oddíl C, vložka 279699

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací